Isnin, 17 Jun 2013

Mustapa sedia jadi orang tengah diantara kerajaan pusat dan kerajaan kelantan


KOTA BHARU - Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Ayer Lanas Datuk Seri Mustapa Mohamed hari ini menyatakan persediaan menjadi orang tengah untuk menjalinkan kerjasama di antara kerajaan pusat dan kerajaan Kelantan.

Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata titah Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V yang mahukan jalinan kerjasama yang lebih erat di antara kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri perlu diberi perhatian serius.

"Ucapan Tuanku perlu diambil berat oleh kerajaan pusat. Kerjasama ini (juga) kehendak akar umbi dan kita (pusat) memang ada hasrat untuk tingkat kerjasama (dengan Kelantan).
  
"Kita juga perlu kerjasama kerajaan negeri untuk laksanakan beberapa projek yang dinyatakan Tuanku," katanya selepas Istiadat Pembukaan Penggal Pertama Dewan Negeri (Dun) Kelantan Ke-13 di Kota Darul Naim di sini hari ini.
  
Sultan Muhammad V semasa bertitah merasmikan istiadat pembukaan penggal pertama Dun Kelantan itu menyarankan agar kerajaan Kelantan dan kerajaan Persekutuan mewujudkan kerjasama dalam menyediakan kemudahan infrastruktur dan utiliti bagi kemudahan rakyat Kelantan.
  
Baginda bertitah antara kerjasama itu adalah pembinaan jalan Central Spine Road', laluan menghubungkan Kota Baharu dan Kuala Krai serta kemudahan bekalan air bersih, selain beberapa projek yang membabitkan pengambilan tanah seluas 8,800 hektar oleh kerajaan Persekutuan di negeri itu.
  
Semalam, Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata kerajaan Pas Kelantan tidak menolak kemungkinan akan bekerjasama dengan kerajaan Persekutuan dalam merealisasikan pembinaan Lebuh Raya Kota Baharu Kuala Krai.
  
Bagaimanapun, Mohd Amar berkata ia bergantung kepada keadaan semasa dan kerajaan negeri kini sedang memperincikan kaedah terbaik bagi merealisasikan projek tersebut. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive