Jumaat, 21 Jun 2013

Perhimpunan 'Blackout 505' esok akan kacau-bilau hasil risikan - Polis


KUALA LUMPUR - Pihak polis melarang orang awam untuk menyertai perhimpunan 'Blackout 505' yang bakal diadakan di Padang Merbok, esok.

Dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan petang tadi, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh berkata, keputusan ini terpaksa dibuat kerana polis mendapat maklumat perhimpunan akan menjadi kacau-bilau.

"Kami mendapat maklumat bahawa pihak penganjur sudah mengarahkan para peserta perhimpunan itu untuk mewujudkan provokasi di Padang Merbok dan tujuh lokasi perjumpaan mereka," katanya.

Beliau berkata, tujuan provokasi itu dicetuskan untuk menimbulkan huru-hara di sekitar Kuala Lumpur.

"Apabila huru-hara berlaku, mereka akan menyebarkan gambar atau video provokasi ini melalui media massa termasuk internet untuk menunjukkan pihak berkuasa menggunakan kekerasan bagi menangani perhimpunan ini," katanya.

Sehubungan dengan itu Mohmad berkata, orang ramai tidak perlu menyertai perhimpunan itu kerana ianya jelas menunjukkan penganjur mahu mencetuskan provokasi antara peserta perhimpunan dan polis.

Katanya, perhimpunan esok salah dari segi undang-undang kerana ia bercanggah dengan Akta Perhimpunan Aman 2012 dan pihak polis tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas kepada sesiapa yang melakukan kekecohan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad berkata, pihak polis tidak menutup mana-mana jalan yang terlibat dalam perhimpunan itu.

Antara jalan yang akan menjadi tempat berkumpul peserta perhimpunan sebelum ke Padang Merbok ialah Brickfields, Masjid Negara, Jalan Pudu, Jalan Raja Laut, Universiti Malaya, Sogo dan Pekeliling.

~sinar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive