Selasa, 18 Jun 2013

Tambang Bas balik raya naik.. Terima kasih lah BN..


Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mengumumkan kenaikkan harga tambang bas 10 peratus akan berkuatkuasa pada 8 Julai depan dalam tempoh musim perayaan yang bakal menjelang pada Ogos depan. 
Menurut SPAD, pengendali bas ekpress dan tambahan bagi perayaan Aidilfitri kali ini dibenarkan menaikkan kos berkenaan dalam tempoh yang telah ditetapkan sehingga 8 Sepetember 2013.

Suruhanjaya itu juga berkata, langkah itu dapat membantu dan menampung kos pengoperasian syarikat yang perlu menyediakan perkhidmatan tambahan berdasarkan permintaan tinggi daripada pengguna, terutamanya semasa musim perayaan.

"SPAD memberi amaran kepada semua pengendali supaya tidak mengambil tindakan secara kartel untuk tidak menjual tiket, kerana tindakan sedemikian salah di sisi Akta Persaingan 2010.

"SPAD berharap agar semua pengendali mematuhi syarat-syarat pelesenan dan menjual tiket seperti biasa supaya pengguna boleh merancang perjalanan mereka lebih awal," katanya menerusi satu kenyataan, hari ini.

Sebelum ini, media melaporkan banyak pihak yang tidak bersetuju sekiranya tambang bas dinaikkan kepada 30 peratus.

Rata-rata menyatakan ia membebankan rakyat terutamanya golongan pelajar dan menggesa perkara itu dikaji semula.

Dalam pada itu, difahamkan pada tahun-tahun sebelum ini hanya bas tambahan dibenarkan mengenakan caj tambahan sebanyak 10 peratus.

Bagaimanapun SPAD menambah, permintaan Persatuan Pengusaha Bas Seluruh Malaysia (PMBOA) untuk menaikkan tambang bas kepada 30 peratus agak mustahil ditunaikan sebelum hari raya kerana proses perundingan dan kajian komprehensif masih dijalankan.

"Kami sentiasa prihatin dan sedia maklum di atas peningkatan kos operasi yang ditanggung oleh pengendali dan operator tetapi mereka tidak seharusnya mengambil kesempatan semasa musim perayaan ini untuk mendesak kenaikan harga tiket sehingga 30 peratus.

"SPAD menjangkakan keputusan mengenai kenaikan harga tiket ini akan dapat diumumkan sebelum hujung tahun ini," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive