Selasa, 18 Jun 2013

Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP), Apa kerajaan sorok?


MUNGKIN tidak ramai yang tahu pada ketika ini, satu rundingan perdagangan bebas (FTA) dinamakan perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) sedang diadakan antara Malaysia dan 10 negara lain, termasuk Amerika Syarikat (AS).

Perjanjian yang didakwa dijalankan penuh rahsia itu dijangka akan ditandatangani Oktober depan, dengan kehadiran Presiden AS Barack Obama di salah sebuah negara Asean.

Namun, terlalu sedikit maklumat diketahui mengenai rundingan yang telah berjalan selama 24 bulan dan hampir memasuki peringkat akhir itu.

Menurut beberapa badan bukan kerajaan (NGO), maklumat rundingan TPP bukan sahaja tidak didedahkan kepada rakyat tetapi ahli Parlimen juga tidak dimaklumkan isu ini untuk dibahaskan di Dewan Rakyat.

“Kami kesal ia tidak didedahkan sedangkan rakyat yang akan terima kesan buruk jika ia dimeterai. Perjanjian seperti ini tidak sepatutnya dimeterai secara rahsia dan terlindung dari pengetahuan orang awam.

“Rakyat berhak tahu dan beri pandangan bila perjanjian seperti ini melibatkan kualiti hidup,” menurut Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim), Mohd Azmi Abdul Hamid dalam satu kenyataan baru-baru ini.
Apa disembunyikan?
Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM), iaitu antara NGO paling giat memperjuangkan isu ini menganggap kerahsiaan melampau dalam perbincangan perjanjian itu menimbulkan pelbagai tanda tanya.

“Jika TPP ini perjanjian yang begitu bagus, kenapa kerajaan perlu rahsiakan butirannya?,” soal Ketua Pegawai Eksekutif MTEM, Mohd Nizam Mahshar.
Persoalan Mohd Nizam itu dikongsi Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang menggesa kerajaan mendedahkan teks perjanjian untuk diteliti orang ramai jika benar perjanjian FTA seperti itu memberi manfaat kepada rakyat.
“Mengapa kerajaan bersembunyi di sebalik perjanjian kerahsiaan (antara semua negara perunding)? Jaminan daripada kerajaan sahaja tidak cukup,” menurut CAP dalam satu kenyataan, baru-baru ini.
Selain Malaysia dan AS, sembilan lagi negara yang menyertai rundingan TPP adalah Australia, Brunei, Kanada, Chile, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura dan Vietnam manakala Jepun dijangka menjadi negara ke-12 menyertai TPP semasa rundingan seterusnya pada 15 hingga 25 Julai di Malaysia.
Ubat naik harga, petani terjejas
Melalui dokumen bocor yang diperolehi, TPP dipercayai akan memberi kesan buruk kepada Malaysia terutama dalam bekalan ubat-ubatan.

Kajian MTEM menunjukkan TPP akan menaikkan harga ubat-ubatan 60 hingga 80 peratus lebih tinggi berbanding sekarang.
“AS mahu semua negara TPP bersetuju dengan hak Harta Intelek (IP) yang hanya akan memberi pulangan tinggi kepada syarikat farmasi negara itu," menurut laporan MTEM mengenai kesan TPP kepada rakyat.

Sementara itu, menurut Mapim, penekanan kepada hak IP hanya akan memberi keuntungan kepada syarikat gergasi kerana ubat generik, iaitu ubat lebih murah yang mempunyai kandungan dan kesan sama dengan ubat asli tidak akan dibenarkan untuk dijual di pasaran negara peserta TPP.

“Ini bermakna ubat hanya boleh dibeli secara langsung dari syarikat farmasi asal, menyebabkan kos ubat sangat mahal,” kata Mohd Azmi.

Beliau menambah, TPP juga akan memberi kesan buruk ke atas industri padi negara apabila beras dari AS yang menerima subsidi tinggi oleh kerajaan negara itu dipasarkan di Malaysia.
“Ratusan ribu keluarga petani padi di negara ini akan terjejas jika TPP dimeterai,” menurut Mohd Azmi.
Bulan lalu, Kesatuan Kerjasama Pertanian Pusat Jepun turut menentang keputusan kerajaan negara itu menyertai rundingan TPP kerana petani Jepun dikhuatiri terpaksa bersaing dengan AS melalui penghapusan cukai produk pertanian.
AS sembunyi agenda, Miti tutup mulut?
Minat AS kepada rantau ini bukanlah satu rahsia. Obama dalam ucapannya di sidang kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (Apec) pada November 2011 berkata, tiada rantau lain yang boleh membantu membentuk masa depan ekonomi AS selain Apec.
Mohd Nizam mendakwa, AS kini memberi tekanan kepada negara peserta supaya mempercepatkan tarikh menandatangani perjanjian itu yang dianggap penjajahan ekonomi ke atas Malaysia dan bakal menggadaikan
kedaulatan negara.

Mohd Nizam turut mempersoal dakwaan kerajaan AS memberi kebenaran kepada wakil syarikat antarabangsa gergasi di negara itu untuk meneliti teks rundingan serta memberi cadangan kepada Washington berhubung butiran perjanjian.
“Miti gagal menjawab pertanyaan ini semasa pertemuan kami dan jika ianya benar, mengapa AS boleh memberi akses kepada wakil industri, tetapi tidak di Malaysia?,” soalnya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive