Sabtu, 29 Jun 2013

Presiden Termiskin DI Dunia


Beliau merupakan seorang pemimpin disayangi rakyat Uruguay. Jose Mujica digelar 'presiden termiskin dunia', disebabkan sifat pemurahnya yang sanggup mendermakan 90 peratus daripada gaji bulanannya kepada rakyat miskin. 


Setiap bulan, pemimpin mesra rakyat ini hanya membelanjakan AS$1,250 (RM3,877.50).Sekali pandang, beliau kelihatan seperti warga emas yang hidup bersama isteri di dalam rumah usang dan memiliki sebuah kereta Volkswagen Beetle yang berharga hanya AS$1,945 (RM6,023).

Namun, siapa sangka lelaki beruban dan hanya berpakaian biasa ini adalah Presiden Uruguay yang amat disayangi rakyatnya. Jose Alberto Mujica Cordano atau Jose Mujica, 78, adalah ahli politik Uruguay dan presiden negara itu sejak 2010 sehingga ke hari ini.

Pengamal vegetarian ini digambarkan sebagai 'presiden termiskin dunia', apabila menyumbangkan 90 peratus daripada gaji bulanannya untuk dimanfaatkan kepada orang-orang miskin serta pengusaha kecil.Mujica dilahirkan pada 20 Mei 1935. 

Bapanya Demetrio Mujica adalah lelaki berbangsa Sepanyol dan ibunya bernama Lucy Cordano berketurunan Itali. Keluarga ibunya adalah pendatang miskin dari Piemonte, Itali.Bapanya pula lahir daripada keluarga petani kecil-kecilan yang kemudian diisytiharkan muflis sebelum menghembuskan nafas terakhir pada 1940 iaitu sewaktu Mujica berumur 5 tahun.

Sewaktu meningkat remaja, Mujica melibatkan diri dalam sukan berbasikal di bawah naungan beberapa persatuan.Ketika zaman mudanya pula , Mujica aktif dengan pergerakan Parti Nasional sekali gus menjadi pemangkin kepada keakrabannya dengan ahli politik terkenal, Enrique Erro. 

Mujica bagaimanapun bertemu jodoh tatkala melewati usia 70-an iaitu pada 2005.Beliau menamatkan zaman bujang bersama Lucia Topolansky yang merupakan ahli setia Pergerakan Pembebasan Kebangsaan Tupamaro (MLN-T) dan berstatus Senator Uruguay.

Mujica dan isteri masih belum dikurniakan cahaya mata. Mereka menetap di kawasan ladang di pinggir bandar Montevideo dan menjalankan aktiviti menanam bunga chrysanthemum sebagai cabang ekonomi sekeluarga. Menariknya, Lucia tidak mengeluh dengan keputusan suaminya untuk meneruskan kehidupan seperti rakyat miskin tanpa kemewahan duniawi. "Beliau enggan tinggal di dalam istana presiden yang mewah atau menggunakan orang gaji," kata Lucia.

Bekas pemimpin gerila

Pengalaman di masa lalu merupakan petanda mengapa Mujica memilih untuk hidup seperti rakyat biasa. Beliau yang juga bekas pemimpin gerila berhaluan kiri, MLN-T, mengguna pakai strategi yang diakui agak kejam buat dirinya demi membantu rakyat miskin.Sebelum dilantik sebagai presiden, Mujica begitu aktif dengan pergerakan MLN-T dan pernah dihukum penjara selama 14 tahun pada 1972. Namun, masih ada beberapa pihak yang panas punggung apabila Mujica dilantik menerajui negara dengan alasan 'beliau tidak layak digelar presiden'.Tidak mengalah dengan kritikan, Mujica yang dilabelkan sebagai individu berpengetahuan luas amat disukai rakyat kerana memiliki sifat kepimpinan melalui teladan.Aktivis kemanusiaan antarabangsa melaporkan, corak kepimpinan Mujica amat telus di mana beliau mengimplementasikan kehidupan sederhananya yang sangat mudah."Beliau menunjukkan contoh terbaik dengan meneruskan kehidupan mudah dan berbakti dengan alam tanpa mewujudkan jurang darjat dalam masyarakat walaupun bergelar pemimpin negara," katanya.

Gaji Mujica perkapita- AS$150,000 (RM465,300) setahun.- 90 peratus diserahkan kepada penduduk.- Guna AS$15,000 (RM46,530) setahun.


p/s: kalau kat Malaysia ada jugak pemimpin hebat tapi bukan pemimpin yang miskin sebab tolong rakyat la. Tapi pemimpin yang kaut kekayaan negara untuk anak bini dan kroni, dah pencen pun nak lagi curi harta negara, malang sekali di Malaysia pemimpin-pemimpin boros sebegini diangkat memerintah negara diberi amanah memegang wang rakyat,.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive